Hubungan Sarapan Pagi Dan Jenis Kelamin Dengan Konsentrasi Belajar Pada Siswa SMK Raflesia Depok Tahun 2023
Abstract
Concentration is a person's ability to concentrate attention to one particular thing or object, fora relatively long and very long time necessary in the learning process. The aim of this research is to find out The Relationship between Breakfast and Gender Characteristics with Concentration Study. Research with a Cross Sectional design involved 137 students taken by simple random sampling. Concentration was measured using a Stroop test. The measurement of the independent variable is gender characteristics and breakfast consumption habits, the measurement of the dependent variable is Study Concentration. Analysis data using Chi square with statistical software. Univariate results show amounting to 57.7% of students who have poor concentration, students who do not 55.5% of students have breakfast, 50.4% of students are of the same gender Woman. The bivariate test results show that there is a relationship between the characteristics gender (Pvalue = 0.000), breakfast consumption (Pvalue = 0.000) with concentration on learning for students at Raflesia Vocational School, Depok.
References
Al-Faida, N. (2021). The Effect Of Breakfast Habits On Student Learning Concentration At Stikes Persada Nabire. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 17(2), 81–86.
Amin, M. S. (2018). Perbedaan Struktur Otak Dan Perilaku Belajar Antara Pria Dan Wanita; Eksplanasi Dalam Sudut Pandang Neuro Sains Dan Filsafat. Jurnal Filsafat Indonesia, 1(1), 38.
Barokah lia, jaenudin, ayu pratiwi. (2022). Hubungan Sarapan Pagi Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. Nusantara Hasana Journal, 2, 100–105. http://nusantarahasanajournal.com/index.php/nhj/article/view/279
Departemen Pendidikan Nasional. (2012). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Febriany, Pangalila Nathasia. (2020). Kebiasaan Sarapan Dan Konsentrasi Belajar : Studi Literatur Sebagai Evidence Based. November, 0–8.
Flirdaus, Fierman Ach. (2022). Strategi Pendidik Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Mts Miftahul Hidayah Pekanbaru.
Halimatunnisa, M., Studi, P., Keperawatan, I., Kedokteran, F., Ilmu, D. A. N., & Yogyakarta, U. M. (2017). Konsentrasi Belajar Mahasiswa Program Studi.
Juniar, A. Sherif. (2019). Pengaruh Sarapan Pagi Terhadap Kosentrasi Belajar Anak Usia Dini Di Ra Roudhotut Tholibin Morobakung Gresik.
Kamus Besar Bahasa Indonesia. (N.D.). Sarapan. Https://Kbbi.Web.Id/Sarapan
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (N.D.). Remaja Indonesia HarusSehat.
Kementerian pendidikan. (2022). Kepala Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Nomor 024/H/Kr/2022 Tentang Konsentrasi Keahlian Smk/Mak Pada Kurikulum Merdeka
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2014). Pedoman Gizi Seimbang.
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2018). Laporan Nasional Riset Kesehatan Dasar. Kementrian Kesehatan Ri, 1–582.
Lestari, Anisa Dwi. (2019). Hubungan Sarapan Dengan Konsentrasi Belajar Di Smk Bumantara Muntilan Jurusan Farmasi.
Nurrahmawati Rika. (2021). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kebiasaan Sarapan Pagi Pada Siswa Di Smpn 273 Jakarta Pusat, Dki Jakarta Tahun 2021.
Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia, 2014. Permenkes No. 41 Tahun 2014 Tentang Pedoman Gizi Seimbang. Jakarta: Kemenkes RI.
Rantyas. (2022). Hubungan Antara Kebiasaan Sarapan Pagi Dan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta Tahun Angkatan 2020.
Setyosari, P. (2017). Menciptakan Pembelajaran Yang Efektif Dan Berkualitas.
Stroop, J. R. (1935). Studies of interference in serial verbal reaction. Journal of Experimental Psychology, 18, 643–662.
Tahsinia, j., waskita, d. t., & sabilah, n. (2022). Upaya Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini Melalui Metode Demonstrasi. 3(1), 63–70.